Meet the Kiiltonians: esittelyssä Christopher Mills, Head of Innovation

Kymmenen vuotta sitten Kiillossa kesäharjoittelijana aloittanut Christopher Mills toimii tällä hetkellä yrityksessä Head of Innovation -roolissa. Hänen intohimonaan on ratkaista maailmanlaajuisia kestävän kehityksen haasteita kemian ja yhteistyön avulla sekä tuoda innovointiin ja jatkuvaan oppimiseen startup-ajattelutapaa.

”Jotta pystyy parantamaan ympäristöä, pitää etsi uutta ja tehdä jotain, mitä kukaan ei ole ennen tehnyt.”

Mitä tehtäviisi kuuluu?

"Kemistinä ja startup-intoilijana edistän Kiillon rakentamisen, teollisen liimojen ja paloneston liiketoiminta-alueiden ympäristöinnovaatioita. Lisäksi olen mukana Kiilto Ventures -toiminnassa, jonka tavoitteena on kehittää ja kaupallistaa uusia kestävään kehitykseen ja dataan perustuvia ideoita ja teknologioita."

Millainen on ollut urapolkusi Kiillossa?  

"Aloittaessani Kiillossa opiskelin vielä Tampereen ammattikorkeakoulussa. Joukkuekaverini, jotka olivat tehneet työharjoittelun Kiillossa, kehuivat yritystä. Niinpä päätin hakea sinne. Pidin työstäni ja Kiillon tutkimuskeskuksen ilmapiiristä. Silloisen esimieheni pyynnöstä palasin tekemään sekä kandin että maisterin tutkintojen lopputyöt Kiiltoon. 

Viimeisten viiden vuoden aikana olen metsästänyt uusia projekteja ja suurempia haasteita, jotka pitävät minut hereillä ja tietoisena maailman muutoksista. 

Olen ollut Kiillossa 10 vuotta. Kiilto-termein olen juniori, sillä minulla on kollegoita, jotka ovat olleet täällä 30, jopa 40 vuotta. Se, mitä he ovat nähneet ja saavuttaneet työssään, ja mitä minä olen saavuttanut omana aikanani, todistaa, ettei ole väliä, missä olet tänään, vaan missä haluat olla huomenna."

Onko urallasi ollut jokin tietty käännekohta?

"Vastaukseni on hieman puolueellinen, mutta Kiillon ensimmäinen sisäinen Kiilto Up -innovaatiokilpailu auttoi minua ymmärtämään paremmin startup-maailmaa ja sitä miten luodaan houkutteleva liikeidea ja myyntipuhe. 

Saimme kilpailussa perehtyä aiheisiin ja asioihin, jotka eivät kuulu päivittäiseen työhömme. Se rohkaisi minua kehittämään itseäni paitsi työntekijänä, myös yrittäjänä, joka rohkaisee työyhteisöä ja kysyy enemmän 'mitä jos' -kysymyksiä."

Miten koet voivasi vaikuttaa työlläsi?

"Työmme Kiillossa auttaa luomaan uusia työpaikkoja. Rekrytoimalla samanhenkisiä ihmisiä voimme kerätä ja yhdistellä ideoita, ja jalostaa niitä entistä paremmiksi.  

Yritän jatkuvasti muistuttaa itseäni, että työmme tähtää pitkälle tulevaisuuteen. Näin ollen työ ja muutosten toteutuminen vaatii kärsivällisyyttä. Kiillon visio menestyksekkäästä liiketoiminnasta vielä vuonna 2080 saattaa kuulostaa kaukaiselta, mutta on melko lähellä jos mietimme, kuinka kauan uusilta teknologioilta kestää muuttaa maailmaa. 

Mielestäni ympäristöjohtajan ensisijaisena tehtävänä on toimia aktiivisesti ja pyrkiä parantamaan ympäristömme tilaa kaikin keinoin."

Mitkä henkilökohtaiset kiinnostuksen kohteet inspiroivat sinua työssäsi?

"Kesäisin ja syksyisin vietän usein viikon luonnossa ja elän sen antimilla. Noiden seitsemän päivän aikana saatan törmätä vain yhteen toiseen retkeilijään. Luonnonrauha on suojelemisen arvoinen etuoikeus. Se on jotain aivan ainutlaatuista Suomessa. Koskematon luonto auttaa meitä näkemään mitä teemme oikein ja mitä väärin yrittäessämme edistää kestävää elämäntapaa.  

 

Yksi luonnosta oppimani asia on tehokkuus. Luonnossa esiintyvien prosessien kopioiminen teolliseen ympäristöön voi auttaa meitä ratkaisemaan monimutkaisia ongelmia. Tätä innovatiivista toimintamallia kutsutaan biomimetiikaksi. Sitä voidaan hyödyntää uusiutuvien ja ympäristöystävällisten ratkaisujen kehittämisessä.  

Joskus tutkimus- ja kehitystyö voi tuntua pitkältä vaellukselta ylä- ja alamäkineen. Vuoren korkein huippu voi jäädä joskus saavuttamatta, mutta vaikeudet eivät estä yrittämästä uudelleen, sillä oppiminen tapahtuu mukavuusalueen reunalla."

Miksi Kiilto?

"Yrityksen kulttuurin ja brändin maineen takia.

Kiilto tukee työntekijöidensä kokeilumentaliteettia. Tietyt työt on tehtävä, mutta sallitaan vapaus keskittyä omiin kiinnostuksen kohteisiin.    

Kiillon vahva brändi auttaa meitä luomaan kontakteja muiden yritysten kanssa, mikä auttaa meitä muutosten toteuttamisessa. Mitä tunnetumpia olemme, sitä enemmän meillä on yhteistyömahdollisuuksia. Tulevaisuudessa yritykset eivät toimi yksin, vaan verkostoissa ja alustoilla yhdessä muiden yritysten kanssa. "