Täyttäisitkö vanhan pyykinpesuainepullosi, jos uutta muovijätettä syntyisi 0%?

Kiilto pilotoi Serto-pyykinpesunesteen uudelleentäyttöä kuluttajakaupassa. Voitaisiinko tulevaisuudessa kuluttajapakkauksia käyttää ja täyttää uudelleen useita kertoja, ja miltä tulevaisuuden päivittäistavarakauppa siinä tapauksessa näyttäisi?

Kiilto järjesti lauantaina 1.4.2023 Vantaan K-Citymarket Jumbossa Serto-uudelleentäyttöpilotin, jossa kuluttajalla oli mahdollisuus täyttää Serto-pakkaus annostelulaitteen avulla. Pilotilla haluttiin herättää keskustelua uudenlaisista lähestymistavoista pakkausten ympäristövaikutusten pienentämiseksi sekä selvittää kuluttajien ja kaupan kiinnostusta tällaisiin ratkaisuihin.

Kiilto ja K-ryhmä ovat halunneet yhdessä miettiä uusia ratkaisuja ja lähestymistapoja siihen, miten kuluttajapakkausten uudelleenkäyttöä voitaisiin tulevaisuudessa toteuttaa. Ympäristövastuullisuuden edistämiseen tarvitaan sujuvaa ja monipuolista yhteistyötä: arvoketjuissa on monia eri toimijoita, joilla on kuitenkin usein hyvin samansuuntaisia tavoitteita toiminnan kehittämiselle.

Ympäristöarvoista osaksi kuluttajakäyttäymistä

Pilotin taustalla ovat yhteiset tavoitteet: Keskon vastuullisuusstrategian yhtenä painopistealueena on mahdollistaa asiakkailleen vastuulliset valinnat edistämällä muutosta koko arvoketjussa, ja Kiillon Lupauksessa ympäristölle on nostettu tavoitteiksi muun muassa auttaa Kiillon asiakkaita pienentämään omaa ympäristöjalanjälkeään, ja vähentää fossiilisten ja neitseellisten pakkausten käyttöä joka vuosi.

Kiillon konkreettisena tavoitteena on, että 70 % Kiillon pakkauksista on uudelleenkäytettäviä, kierrätysmateriaalia tai uusiutuvia vuoteen 2025 mennessä.

”Meillä on käytössä jo monenlaisia uudelleentäytettäviä pakkauksia teollisuusasiakkaillemme, mutta olemme luvanneet pilotoida uudelleentäytettäviä pakkausratkaisuja myös pienten pakkauskokojen osalta vuoteen 2024 mennessä. Serto-pilotissa olimme erityisen kiinnostuneita selvittämään haastatteluin kuluttajien ajatuksia asian tiimoilta: miten idea otettiin vastaan ja mitä kehityskohteita kokeilun myötä havaittiin”, Kiillon Key Account Manager Arttu Uitto kertoo.

”Suurin osa asiakkaista otti innostuneesti vastaan tämän kaltaiseen tulevaisuuden ratkaisuun. Käytetyn pestyn pullon mukaan ottaminen saattaisi kuitenkin joidenkin asiakkaiden mukaan helposti unohtua kauppaan lähdettäessä. Olen kuitenkin toiveikas. Kun aloimme käyttää kestokasseja kauppaostoksilla, unohdimme ne ensin jatkuvasti kotiin. Harjoittelemalla voimme kuitenkin luoda uusia toimintamalleja,” hän jatkaa.