Pohjanmaalainen meijeri Maitokolmio käyttää Kiilto ProCIP® -ratkaisua kiertopesujen visualisoimiseen, optimoimiseen ja seurantaan. Palvelun käyttöönotto tehtiin tiiviissä yhteistyössä Kiillon kanssa.
Maitokolmio on 120 vuotta Pohjanmaalla toiminut osuuskunta, joka tuottaa maitoa ja maitotuotteita. Osuuskunnan omistavat lähiseudun noin 90 maidontuottajaa, ja sen tuotantolaitokset sijaitsevat Toholammilla ja Sievillä.
Maitokolmio ja Kiilto ovat jo pitkään tehneet läheistä yhteistyötä, ja yhteisiä kehityspalavereja järjestetään vuosittain. Eräässä näistä palavereista nousi esille Kiilto ProCIP® -ratkaisu, tietotekninen työkalu kiertopesujen visualisoimiseen, optimoimiseen ja seurantaan. ProCIP soveltuu meijerien ja panimoiden kaltaisiin suuriin tuotantolaitoksiin, joissa nestemäinen lopputuote liikkuu suljetuissa systeemeissä.
– Totesimme, että sitä voisi meilläkin kokeilla. Meillä on pesuja optimoitu jo kauan, mutta tällä työkalulla päästiin yksi steppi eteenpäin, kertoo Maitokolmion tuotantopäällikkö Petteri Pinola.
Maitokolmiolla oli toiveena löytää palvelu, joka voisi paremmin optimoida kiertopesua, havaita häiriötilanteita ja auttaa vähentämään pesuaikaa sekä kemikaalien ja veden käyttöä.
– Kannamme vastuuta ympäristöstä ja alueemme hyvinvoinnista, joten esimerkiksi veden käytön vähentäminen on aina ajankohtaista. Tiukentuvat ympäristöluvat ja omat laatuvaatimuksemme myös edellyttävät, että meidän täytyy validoida toimintaamme koko ajan, Pinola sanoo.

Mikä on Kiilto ProCIP®?
Kiilto ProCIP® on Kiillon sisäisenä kehitysprojektina alkunsa saanut ratkaisu, joka kerää dataa CIP-pesuista ja koostaa datan helpommin tulkittavaan muotoon. ProCIP-palvelun rakentamisessa ja koodaamisessa yhteistyökumppanina on toiminut teknologiayhtiö Insta Group Oy.
ProCIP-työkaluun kertyy tieto kaikista pesukeskuksen kautta eri kohteille tehdyistä kiertopesuista sekä pesukeskukselta talteen otettu mittaus- ja toimilaitedata. Mittausdata on esimerkiksi pesulinjojen virtausmittauksia, johtokykymittauksia ja lämpötilamittauksia. Toimilaitedata taas sisältää muun muassa venttiilitietoja ja pumppujen käyntitietoja.
– Kerätty pesutapahtumakohtainen data auttaa tekemään johtopäätöksiä pesujen kulusta ja antamaan optimointiehdotuksia pesureseptiikan parantamiseksi. Lisäksi ProCIP-palvelua voidaan käyttää pesujen seurannassa työkaluna, koska se seuraa pesujen kulkua ja hälyttää poikkeavista tapahtumista, kertoo Kiillon tekninen asiantuntija Roope Niinimäki.

Optimointi vie aikaa, mutta yhteistyö palkitsee
Palvelun käyttöönottovaihe Maitokolmiossa alkoi vuonna 2023, jolloin Kiilto ProCIP® -palvelin pystytettiin Toholammin tuotantolaitoksen laitosympäristöön ja kytkettiin kiinni automaatiorajapintaan.
– Yhteistyö asiakkaan kanssa on äärimmäisen tärkeää koko prosessin ajan. Asennusvaiheessa tarvitaan asiakkaan puolelta automaatio- tai tietotekniikkapuolen henkilö, joka toimii vastapelurina meidän ja Instan kanssa, joten mukaan tuli Maitokolmion projektipäällikkö Marko Hotakainen. Yhdessä sovimme kytkemisen kulusta ja aikatauluista sekä varmistimme, että tieto liikkuu automaatiosta ProCIP-työkaluun, Niinimäki kertoo.
Käyttöönoton jälkeen alkoi yhä käynnissä oleva optimointityö, johon tarvitaan Kiillon asiantuntijan lisäksi Maitokolmion kiertopesujen asiantuntijoita. Optimoinnissa käydään yhdessä systemaattisesti läpi eri pesukohteiden reseptiikkaa ja pesujen trendejä, ja tehdään ehdotuksia hallituista muutoksista. Maitokolmion puolelta näihin kiertopesuoptimointipäiviin osallistuvat Marko Hotakainen ja Petteri Pinola.

– Tiesimme etukäteen, että tämä vaatii työtä, mutta aina, kun on kolme kovaa asiantuntijaa paikalla, niin meneehän se eteenpäin. Yhden tapaamispäivän aikana katsomme porukalla käyriä, reseptejä ja dataa, ja käymme läpi noin kymmenen pesua. Meillä on valtava määrä pesuja, ja vielä on yksi kokonainen pesulinja käymättä läpi. Työ on hidasta, mutta palkitsee lopulta, iloitsee Pinola.
ProCIP-palvelun käyttöönoton ja optimoinnin aktiivivaihe vie 1–2 vuotta, ja sinä aikana tehdään optimointityötä noin 1–2 kertaa kuukaudessa sekä pidetään tilannekatsauksia optimoinnin edistymisen seuraamiseksi kolmen kuukauden välein. Kun aktiivivaihe on ohi ja työkalu jää asiakkaalle päivittäiseen käyttöön, tapaamisille ei ole enää määrättyä sykliä. Päivityksiä ja lisäyksiä tehdään tarvittaessa.
– ProCIP on koko ajan kehittyvä palvelu, jonka kehitystä asiakkaat ovat ohjanneet. Saamme heiltä hyviä nostoja ja ideoita, joita otamme mahdollisuuksien mukaan käyttöön, sanoo Kiillon avainasiakaspäällikkö Aki Hannula.
Säästöjä ja tehostamista
Kiilto ProCIP® tekee kiertopesuprosessin näkyväksi.
– Monesti oletetaan, että tiedetään, miten kiertopesut tuotantolaitoksessa menevät, mutta työkalumme avulla kiertopesut saadaan tuotua konkreettiseen, visuaaliseen muotoon. Näin pesujen kulun hahmottaminen on paljon helpompaa. Lisäksi ProCIP-palveluun kertyy tietoa veden ja kemian kulutuksesta, pesu- ja häiriömääristä, pesukustannuksista ja optimointisäästöistä. Kaikki nämä parantavat prosessin läpinäkyvyyttä, Niinimäki listaa.
Maitokolmiolla hyötyjä on jo havaittu.

– Suurin hyöty asiakkaalle on se, että he oppivat tuntemaan omat prosessinsa vielä paremmin ja löytävät mahdollisia pullonkauloja ja parannuskohteita. Säästöjä voi tulla tipoittain joka asiasta: esimerkiksi jos jäämätesteillä todennetaan, että huuhteluaikaa voidaan pienentää, säästetään lopulta vesilitroissa, veden lämmitys- ja energiakuluissa sekä jätevesissä, Hannula kertoo.
Tietoturvallinen palvelu
Kiilto ProCIP® on sekä palvelin että ohjelmisto asiakkaan ympäristössä, joten tietoturva-aspekti on tarkkaan harkittu.
– ProCIP on vain tiedonkeruutyökalu eikä ole vuorovaikutuksessa asiakkaan järjestelmän kanssa. Näin kukaan ei pääse ulkopuolelta käsiksi asiakkaan järjestelmiin, emme edes me Kiillolta. Kerätyn tiedon perusteella voimme antaa ehdotuksia, mutta asiakas tekee muutokset omiin kiertopesuprosesseihinsa aina itse, Aki Hannula sanoo.
Käyttö vakiintuu ja laajenee myös Sieviin

Maitokolmion Toholammin laitoksella ovat vielä optimoinnin viimeiset vaiheet käynnissä, mutta jo nyt on päätetty, että Kiilto ProCIP® tulee jäämään pysyvästi työkalupakkiin. Palvelu otetaan käyttöön myös Sievin tuotantolaitoksella, ja Pinola aikoo itse hyödyntää palvelua viikoittain pesujen validoinnissa.
– Meillä on aikaisemminkin ollut käytössä vastaavia trendiseurantoja, mutta ei niin hyviä kuin ProCIP, josta saa raportit suoraan ja nopeasti. Yhteistyö Kiillon kanssa on sujunut hyvin, ja olenkin jo antanut heille kehuja useamman kerran, Pinola sanoo.