Uusia suuntia liiketoimintaan kilpailun kautta – Kiilto Up sai ideat lentämään

Kiilto Up -pilotissa etsittiin tuoreita ideoita ja innovaatioita. Ideoiden kiihdytyskaistan tavoitteena oli kehittää liiketoimintaa rohkeasti uusiin suuntiin henkilöstön asiantuntijuuden avulla. 

Kiilto Up -pilottiohjelmassa pyydettiin henkilöstö mukaan liiketoiminnan kehittämiseen, ja kuka tahansa Kiilto Oy:n, KiiltoCleanin tai Kiilto Familyn henkilöstön jäsen saattoi hakea mukaan. Ainoana kriteerinä idealle oli tähtääminen kasvuun. Toiveena oli löytää uudenlaisia tuotteita ja palveluja.

”Haluamme kehittyä ja uusiutua, ja hakea sitä kautta uudenlaisia toimintatapoja tekemiseemme. Työntekijöistämme löytyy tähän mahtavia osaajia”, Kiilto Familyn liiketoiminnan kehitysjohtaja Ville Solja kertoo.

”Ohjelma on herättänyt paljon positiivista pöhinää ja saimme runsaasti hakemuksia.”

Ohjelma vietiin läpi kilpailumuodossa. Osallistuneet jaettiin kuudeksi joukkueeksi, joiden ideoita työstettiin eteenpäin ulkopuolisten valmentajien avustamana kuuden viikon sprinteissä. Alun jälkeen lupaavimmat aihiot jatkoivat seuraavalle kehitysjaksolle, ja kilpailu saatiin päätökseen joulukuussa 2017.

”Ohjelman avulla kannustamme henkilöstöä kohti uudenlaista tapaa toimia. Tapaa, jossa epäonnistuminen on sallittua ja kokeilu on kannatettavaa”, Solja korostaa. ”Tässä toimintamallissa on tärkeää, että asioita lähdetään mahdollisimman nopeasti tekemään, eikä jäädä suunnitteluvaiheeseen turhan pitkäksi aikaa.”

Kiilto Up -ohjelma järjestetään uudelleen vuonna 2018, ja sitä myös laajennetaan siten, että Kiilto-perheen muissa maissa olevat yritykset voivat osallistua. Kiillolla on yksiköitä muun muassa Ruotsissa, Baltian maissa ja Puolassa.

”Osallistujat ovat olleet todella sitoutuneita ja olemme saaneet ohjelmasta positiivista palautetta. Toimintamallista pidettiin ja vastaavaa jatketaan tänä vuonna.”

Innovatiivinen henkilöstö

Asiakkuus- ja kehittämispäällikkö Kirsi Saukkonen KiiltoCleanistä osallistui Kiilto Up -kisaan voittoisan joukkueensa Microbiomi-tiimin kanssa.

Ohjelma kesti noin neljä kuukautta, jona aikana joukkueilla oli useita yhteisen työskentelyn päiviä, boot camp -päiviä. Joukkueiden kokoontumistiloiksi oli valittu erityisen inspiroivia ympäristöjä. Yksi työskentelypäivä vietettiin esimerkiksi entisessä Marian sairaalassa sijaitsevissa start up -tiloissa.

”Kouluttajat olivat läsnä ja sparrasivat ammattitaidolla ajatustyötämme eteenpäin. He todella saivat harmaat aivosolumme uuteen liikkeeseen. Ohjelma kokonaisuudessaan antoi paljon uutta virtaa ja innostusta omaan työhön”, Saukkonen kertoo.

”Joukkueemme tuote on uudentyyppinen ihonhoitoinnovaatio, joka liittyy ihmisen oman mikrobiston hyvinvoinnin parantamiseen”, Saukkonen kertoo.

”Kilpailuideamme isä oli tuotekehityspäällikkö Juha Issakainen ja bisnesosaamista joukkueeseemme toi Business Controller Toni Moisio. Voitto tuli osittain yllätyksenä, koska ideamme vaatii vielä jatkojalostamista. Monilla muilla tuntui olevan jo valmiimpi tuoteajatus mielessä.”

Kilpailuasetelma toi oman vivahteensa kehitystyöhön.

”Oli hienoa huomata, miten innovatiivisia kollegoja meillä on ja kuinka tosissaan he pistivät itsensä likoon. Kilpailu lisäsi itseluottamusta siihen, että omat ideat kantavat pitkälle ja että Kiilto-perheessä luotetaan henkilöstön osaamiseen. Hienoa, että firmalta löytyy uskallusta heittäytyä tällä tavalla uusiin ideoihin”, Kirsi Saukkonen kehuu.

”En usko, että meidänkään innovaatiomme olisi nähnyt päivänvaloa ilman tämänkaltaista, varta vasten järjestettyä kehittämisohjelmaa.”