Vastuullisuuden vaatimus tulee vastaan kaikkialla. Sanojen sijaan halutaan vastuullisuusajattelua ja konkreettisia tekoja. Vaatimuksiin on huomattavasti helpompaa vastata, jos vastuullisuusajatus on organisaation tekemisen perusoletus – ja vielä helpompaa, kun polkua voi kulkea yhdessä samat arvot jakavan kumppanin kanssa. Yhteistyö auttaa myös Ekokompassin kaltaisten ympäristöohjelmien seurannassa.
Kiillolle ja Unirestalle ei vastuullisuusajattelua ole tarvinnut erikseen opettaa, vaan kestävä tapa toimia on molemmissa yrityksissä sisäänrakennettua. Kahden samaan tapaan toimivan kotimaisen yrityksen kumppanuus tuottaa yhä kestävämpiä tuloksia.
”Vastuullinen tapa toimia kaikessa mitä teemme on meille myötäsyntyistä. Emme varmasti osaisi toimia millään muulla tavalla”, hymyilee Unirestan hallinto- ja ravintolapäällikkö Hanne Sarajärvi.
Kiillon puhtaus- ja hygienia-asiantuntija Tiia Perälä komppaa: ”Vastuullisuus näkyy meillä arkisessa tekemisessä esimerkiksi kierrätysmateriaaleista tehdyissä pakkauksissa ja asiakkaiden opastamisessa oikean puhdistustuotteen ja annostelun valitsemisessa. Kierrätysajatus näkyy myös siinä, että hienosäädämme jo olemassa olevia tuotteitamme ympäristömyötäisempään suuntaan. Asiakkaiden on helppo jatkaa tuttujen tuotteiden käyttämistä”, hän kertoo.
1962 perustettiin Oulun Ylioppilasapu ry, jonka tavoitteena oli tarjota ravitsevaa ruokaa opiskelijaystävälliseen hintaan. Nimi muuttui Unirestaksi myöhemmin, ja nykyään Uniresta tarjoaa opiskelija- ja henkilöstöravintolapalveluja sekä juhla- ja cateringpalveluja. Kiillon Joutsenmerkityt tuotteet ovat käytössä Unirestan kaikissa yhdeksässä ravintolassa ja kampuksen kaupassa.
Kiilto puolestaan on jo yli 100 vuoden ajan kehittänyt ja valmistanut kemianteollisuuden tuotteita neljällä eri liiketoiminta-alueella Kumpikin yritys pitää vastuullisuutta merkittävänä menestystekijänä.
Arkiset vastuullisuusteot kantavat pitkälle
Unirestan vastuullisuustyö näkyy konkreettisesti ravintoloiden päivittäisessä toiminnassa. Ravintolat valmistavat ruokaa itse mahdollisimman paljon sesonkituotteita ja paikallisia tuottajia hyödyntäen. Unirestan käyttämä liha on yli 90-prosenttisesti kotimaista. Yhteistyötä tehdään muun muassa paikallisen lihatalon kanssa. Kasvikset ostetaan oululaiselta tukulta, joka ostaa paikallisia kasviksia.
”Taloudellisuus painaa totta kai vaakakupissa ja tasapainottelu hankintojen hintojen kanssa vaatii töitä. Fiksuilla valinnoilla pääsee jo pitkälle. Ostamme esimerkiksi luomutuotteita sen mukaan, mikä on järkevää. Viime aikoina kasvisruokien suosio on kasvanut, ja mekin haluamme tehdä kasvislounaasta entistä houkuttelevamman vaihtoehdon. Olemme nostaneet sen linjaston ensimmäiseksi, mikä toivottavasti vaikuttaa ostopäätökseen. Luonnollisesti ruoan maun pitää olla kohdallaan. Haluamme tehdä maistuvaa ja laadukasta kasvisruokaa. Paikan päällä tehdyt metsäsienipihvimme ovat aina todella suosittuja”, Sarajärvi kehuu.
Kiillon vastuullisuustyö kattaa sekin laajalti eri vastuullisuuden osa-alueita.
”Tuoteturvallisuus on meille iso asia. On ensiarvoisen tärkeää, että vaikkapa ravintola-alan asiakkaamme voivat tarjota turvallisen ja puhtaan ruoan loppuasiakkaalle asti. Uusien tuotteiden kohdalla käymme huolella läpi ominaisuudet, jotta tuote ja asiakkaiden tarpeet saadaan aidosti kohtaamaan kentällä”, Perälä kertoo.
Tiia Perälä on vastannut Unirestan asiakkuudesta jo kolme vuotta.
”Minulle on erityisen oleellista varmistaa, että Unirestan porukka voi keskittyä tärkeimpään tehtäväänsä eli maukkaan ruoan valmistamiseen. Tehtäväni on huolehtia siitä, että Unirestan käyttöön valitut Kiillon tuotteet soveltuvat Unirestan ravintoloihin parhaalla mahdollisella tavalla”, hän toteaa.
Sosiaalisten ja taloudellisten seikkojen merkitys vastuullisuustyössä
Kahden kotimaisen yrityksen sydämet sykkivät myös yhteiskunnallisen hyvinvoinnin ja yhdenvertaisuuden lisäämiselle.
Oululaisten opiskelijoiden omistaman Unirestan sosiaalisen ja taloudellisen vastuullisuuden teot nojaavat Suomalaisen työn liiton periaatteiden varaan.
”Olemme sitoutuneet tuottamaan työpaikkoja Suomeen, mikä näkyy moninaisissa työntekijäprofiileissa. Teemme esimerkiksi yhteistyötä Ammattiopisto Luovin kanssa ja työllistämme työssä oppijoita ja erityistarpeisia työntekijöitä”, Sarajärvi kertoo.
Työturvallisuus sekä työntekijöiden mahdollisuudet kouluttautua ja kehittyä työssään ovat iso osa työhyvinvointia. Myös tässä kumppanista voi olla paljon apua:
”Koulutan mielelläni ravintoloiden henkilökuntaa puhtauteen ja hygieniaan liittyvissä asioissa. Ravintolatyöntekijöiden koulutus auttaa ruoka-alan ammattilaisia oppimaan uutta. Lisäksi Kiillon ammattitaidon avulle voidaan myös auttaa vähentämään työn kuormittavuutta valitsemalla kyseiseen kohteeseen parhaiten soveltuvat tuotteet ja menetelmät”, Perälä huomauttaa.
Kumppanista sparrausapua kestävän kehityksen edistämiseksi
Läheiseen kumppanuuteen kuuluu tuotteiden oikeaoppisen käytön ja annostuksen kouluttaminen Unirestan ravintolahenkilökunnalle.
”Ympäristömyötäisessä siivoamisessa vältetään turhien kemikaalien käyttöä ja valitaan tarkoitukseen parhaiten soveltuva siivousaine puhdistettavan materiaalin mukaan. Kiilto Pro Natura -tuotteet eivät rasita ympäristöä, niiden raaka-aineet ovat peräisin uusiutuvista lähteistä ja ne ovat 100-prosenttisesti biohajoavia. On tärkeää kouluttaa tuotteiden käyttäjät myös vastuulliseen siivoustapaan. Kun tietää, mitkä ja miksi tuotteet on valittu ja miten niiden vaikuttavat aineet käyttäytyvät, on tuotteita helppo käyttää oikein”, Perälä selittää.
Unirestan henkilökunta koulutetaan vastuulliseen ravintolatoimintaan. Asioita käydään läpi perehdytysoppaassa ja käytännön perehdytyksessä. Yhdessä Kiillon kanssa laadittu hygieniasuunnitelma ja tarkoitukseen kehitetty digitaalinen Kiilto Pro HygiNet -työkalu auttavat hahmottamaan, miten tietyt kohteet siivotaan, millä aineella ja kuinka usein.
”Kiilto on meille erittäin turvallinen kumppani, kun voimme luottaa heidän asiantuntemukseensa. Kiiltolaiset ovat aina tarvittaessa apuna”, Sarajärvi kiittää.
(Tekninen) Apu on aina lähellä
Tuotetietouden ja siivousohjeiden lisäksi Kiilto tarjoaa tukensa myös keittiössä käytettävien koneiden ja laitteiden kanssa.
”Kiillolla on koko Suomen kattava verkosto, eli paikallista apua on aina saatavilla. Oulun seudulla avun nimi on Vesa Kukkonen”, Perälä ja Sarajärvi sanovat kuin yhdestä suusta.
Vesa ja kumppanit huolehtivat Unirestankin koneiden huollosta ja muun muassa astianpesukoneiden annostusten oikeellisuuden tarkistuksista säännöllisesti. Kiillolle on aina ollut tärkeää voida tarjota kattavasti apua nopeasti ja varmasti ympäri Suomen.
”Tiivis ja välitön yhteistyö asiakkaiden kanssa takaa, että opimme tuntemaan heidät hyvin. Koulutukset voidaan tällöin kohdentaa esimerkiksi juuri Unirestan keittiöiden henkilökunnalle ja toimipaikkaan räätälöidysti. Seuraan asiakkaiden toimintatapoja paikan päällä, niin minun on helppo antaa vinkkejä ja ohjeistaa menetelmiin, aineisiin ja puhtauteen liittyen”, Perälä selittää.
Ekokompassin suuntimet osoittavat tien kestävään suuntaan
Ekokompassi on käytännönläheinen organisaatioiden ympäristöjärjestelmiin tehty työkalu, jonka avulla tunnistetaan, vähennetään ja seurataan organisaation ympäristövaikutuksia. Ekokompassi-sertifikaatti myönnetään yritykselle, joka on tunnistanut toimintansa ympäristövaikutukset, laatinut niiden pohjalta ympäristöohjelman ja lähtenyt noudattamaan sitä.
Unirestan toiminta auditoitiin viime keväänä, ja sille on myönnetty Ekokompassi-sertifikaatti. Kumppanuus Kiillon kanssa oli alkanut jo ennen tätä, mutta ohjelmaan osallistuminen sai Unirestan ymmärtämään entisestään vastuullisen kumppanin tärkeyden.
”Ekokompassi kattaa kaiken toimintamme, ja siihen luonnollisesti lasketaan Kiillon kanssa tehtävä yhteistyö. Kiilto auttaa huomioimaan paremmin ympäristövaikutukset, mikä on Ekokompassin kannalta oleellista. Yhdessä tekemällä saamme paljon enemmän aikaan”, Sarajärvi painottaa.
Artikkeli toteutettu yhteistyössä Unirestan kanssa.