50 prosentista sataan: Suomen käytetyin kodinpuhdistusbrändi tuplasi ympäristömerkittyjen tuotteiden osuuden vuodessa

Vastuullisuus tulee todeksi valinnoissa ja päätöksenteossa. Kiillon kodinpuhdistustuotesarjan tuoreessa uudistuksessa yksi keskeisimmistä tavoitteista oli kehittää tuotteita entistä vastuullisempaan suuntaan ja huomioida kehitystyössä ympäristönäkökohdat kokonaisvaltaisesti tuotteiden koko elinkaaren osalta.

”Uudistuksen punaisena lankana on ollut kehittää kuluttajille tehokas, kotimainen ja vastuullinen vaihtoehto. Suomalaisten kodinpuhdistuksen suosikkibrändinä* meille on kunnia-asia viedä markkinaa ympäristöystävällisempään suuntaan, ja olemmekin ylpeitä siitä, että pian Kiillon kodinpuhdistustuotesarjan kaikilla niillä tuotteilla on Joutsenmerkki, joille Joutsenmerkki-kriteerit ovat olemassa”, Kiillon Brand Manager Lotta Rissanen taustoittaa.

Kiilto-kodinpuhdistussuihkeet ja -tiivisteet valmistetaan Hankasalmella. Tuotteille myönnetty Joutsenmerkki, eli pohjoismainen ympäristömerkki, takaa, että tuotteiden ympäristövaikutukset on arvioitu, tuotteet ovat tutkitusti tehokkaita ja käyttäjilleen turvallisia. Liinoilla ja käsitiski-sprayllä ei ole tällä hetkellä Joutsenmerkki-kriteerejä, ja siten niille ei ole mahdollista saada merkkiä.

Vastuunkantoa tuotteen koko elinkaaren ajalla

Kiillon tavoite olla toimialansa ympäristöjohtaja konkretisoituu Lupaus ympäristölle -tavoitteiden edistämisessä. Uusien tuotteiden kehityksessä ympäristönäkökohtia tarkastellaan laajasti, ja ympäristö- ja turvallisuusvastuuta pohditaan koko tuotteen elinkaaren ajalta: tuotekehityksestä raaka-aine- ja pakkausvalintoihin, tuotantoon, jakeluun, käyttöön sekä pakkauksen ja tuotejäämien hävittämiseen asti. 

”Olemme viime vuosien aikana systemaattisesti kehittäneet tuotteiden biohajoavuutta, etsineet aktiivisesti kasvipohjaisia raaka-ainevaihtoehtoja ja ottaneet käyttöön kierrätysmuovista valmistettuja, uudelleen kierrätettäviä pakkauksia. Uudistuneet kodinpuhdistussuihkeet ja -tiivisteet ovat 100-prosenttisesti nopeasti biohajoavia, pääasiassa 90–100-prosenttisesti kasvipohjaisia, ja jo 65 % Kiillon kodinpuhdistustuotteista on kierrätyspakkauksissa”, Rissanen kertoo.

Kiillon Lupauksessa ympäristölle linjataan, että fossiilisten ja neitseellisten pakkausten käyttöä vähennetään yrityksessä joka vuosi. Yrityksen tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä 70 % sen kaikista pakkauksista on uudelleenkäytettäviä, kierrätysmateriaalia tai uusiutuvia. 

Uudistuneet Kiilto-kodinpuhdistussuihkeet pakataan 100-prosenttisesta kierrätysmuovista valmistettuihin suihkepulloihin, ja pakkausuudistuksen myötä neitseellisen muovin kulutus vähenee vuositasolla yhteensä noin 50 000 kg:n verran. Lisäksi pakkauksen käyttöturvallisuutta lisäävä vaahdottava suutin vähentää ilmaan vapautuvia aerosoleja ja riskiä hengittää ainetta sisään. 

”Haluamme vaikuttaa tuotteiden ympäristömyötäisyyteen ja tukea ympäristölle ystävällistä kehitystä oman toimintamme kautta. Kannamme vastuuta ihmisistä ja ympäristöstä – huomioiden asiakkaamme, henkilöstömme sekä meitä ympäröivän yhteiskunnan”, Rissanen toteaa.


*Kiilto on käytetyin kodinpuhdistusbrändi Suomessa: 37% suomalaisista käyttää tuotteita jatkuvasti ja säännöllisesti. Kiilto on myös suomalaisten suosikkibrändi kodinpuhdistuksessa. Lähde: Kantar TNS Brand Tracking 2022, N= 555