Kiilto Kerafiber 20 vuotta

Kiilto Kerafiber -vedeneriste on jo yli 20-vuotias. Kahdessa vuosikymmenessä Kerafiber on kasvanut Suomessa vedeneristeiden markkinajohtajaksi.

Tullessaan Kiillon valikoimaan vuonna 1999 Kiilto Kerafiber -vedeneriste toi vedeneristemarkkinoille kotimaisen ja helposti levitettävän vaihtoehdon, joka nousi nopeasti vedeneristeiden markkinajohtajaksi.

– Asiakkailla oli tarve saada markkinoille ominaisuuksiltaan helppokäyttöinen ja moneen käyttötarkoitukseen ja kohteeseen sopiva vedeneristetuote, joten Kiilto kehitti sellaisen, kertoo Kiillon rakentamisen myynti- ja kehityspäällikkö Jari Kuronen.

Kiilto toi markkinoille uudenlaisen vedeneristeen

Kun Kerafiber tuli vedeneristemarkkinoille vuonna 1999, oli märkätilojen vedeneristys ollut Suomessa pakollista vasta vuoden. 

– Suomessa oli ollut vielä vuosisadan puolivälissä pihasaunakulttuuri, jolloin peseytyminen tapahtui erillisissä tiloissa. Kun suihkut ja pesutilat tulivat asuintalon yhteyteen, piti alkaa miettiä, miten estetään veden pääsy rakenteisiin. Siltä pohjalta syntyivät myös vedeneristystuotteet. Pakolliseksi vedeneristeiden käyttö uudisrakentamisen märkätiloissa tuli vuonna 1998, selventää Kiillon RDI Director Raija Polvinen

Kiilto oli vuodesta 1995 myynyt Keragum-vedeneristettä, mutta Kerafiber vei vedeneristyksen uudelle tasolle.

– Kerafiber oli Keragumiin verrattuna paranneltu ja helppokäyttöisempi tuote. Vahvikekangas on Kerafiberissa ikään kuin pilkottuna kuituna massassa mukana, eli sitä tarvitsi vain telata pariin kertaan riittävän paksu kerros. Kerafiber sai valtavan suosion ja löi vuodessa läpi niin, että lähes kaikki Keragumia aiemmin käyttäneet siirtyivät käyttämään sitä, muistelee Kiillon rakentamisen aluepäällikkö Antti Saarnijoki.

Kerafiber oli ilmestyessään markkinoille myös ainoa kotimainen vaihtoehto. Tammikuussa 2000 vedeneriste sai VTT:n sertifikaatin ja keväällä 2011 eurooppalaisen ETA-hyväksynnän ja CE-merkinnän.

Kerafiber kehittyy yhä paremmaksi

Kerafiber-vedeneristettä on vuosien aikana kehitetty yhä nopeammaksi ja helpommaksi käyttää. 
Tuotekehityksessä tärkeässä osassa ovat olleet Kiillon märkätilakoulutukset. Niissä on saatu palautetta ja kehitysideoilta, joita on voitu viedä suoraan tuotekehitykseen. 

– Koulutuksissa käy paljon esimerkiksi vedeneristystyön henkilösertifikaatin omaavia ammattilaisia, jotka ovat velvoitettuja käymään vähintään kerran kahdessa vuodessa täydennyskoulutuksessa pitääkseen henkilösertifikaattinsa voimassa. Me annamme heille tietoa uusista tuotteista ja muutoksista, ja heiltä saamme arvokasta palautetta kehitystyöhön, Saarnijoki selventää.

– Kotimaisena yrityksenä tuotekehityksemme ja tuotteiden valmistus tapahtuu Suomessa, joten pystymme aidosti reagoimaan saamaamme palautteeseen, lisää Kuronen.

Kerafiberilla on kuitenkin myös yksi ominaisuus, josta ei haluta luopua: väri.

– Aluksi Kerafiberin turkoosi väri jakoi mielipiteitä, mutta nykyisin väri kerää käyttäjiltä kiitosta. Se myös helpottaa työskentelyä. Kun kuivumisen myötä väri muuttuu, se kertoo selvästi, milloin käsittely on riittävän kuiva ja seuraava työvaihe voi alkaa, Saarnijoki kertoo.

Vedeneristyksen tukipilari

Kerafiber-vedeneristeen 20 vuoden taival on osoittanut, että tuote on onnistunut kehittymään oikeaan suuntaan vastaamaan asiakkaiden haasteisiin.
 
– Kerafiber on tukipilari, jonka ympärille on hyvä rakentaa asiakkaan ja kohteen tarpeen mukainen ratkaisu ”pohjasta pintaan” Kiillon Märkätilajärjestelmään kuuluvilla tuotteilla; oli kyseessä sitten yksittäinen kylpyhuone, kerrostalon putkiremontti, uudiskerrostalo tai vaikkapa hotellin saneeraus, joita on viime aikoina tehty melko paljon”, Kuronen toteaa.